Digitalizacija in umetna inteligenca krepita podjetništvo, a Slovenijo še zadržujejo sistemske ovire
V znanstveni monografiji Podjetništvo ob preboju digitalizacije in umetne inteligence: GEM Slovenija 2024, ki je izšla v okviru zbirke Globalni podjetniški monitor Slovenija, raziskovalci ugotavljajo, da Slovenija beleži rekordno zgodnjo podjetniško aktivnost. Kljub spodbudnim številkam pa razvoj še vedno zavirajo administrativne ovire, pomanjkanje dostopa do tveganega kapitala in prepočasna implementacija digitalnih in trajnostnih strategij.
Raziskavo so pripravili na Inštitutu za podjetništvo in management malih podjetij Ekonomsko-poslovne fakultete Univerze v Mariboru. Kot poudarjajo, je umetna inteligenca vse bolj prepoznana kot ključno gonilo inovacij in rasti. Slovenski zgodnji podjetniki se tega zavedajo – 27,24 odstotka jih verjame, da bo UI imela odločilen vpliv v prihodnjih treh letih, kar presega evropsko povprečje. Prav tako kar 57,8 odstotka že uporablja storitve v oblaku, 56,3 odstotka pa podatkovno analitiko pri svojem poslovanju.
Zgodnja podjetniška aktivnost je v letu 2024 dosegla 8,59 odstotka, kar je največ doslej. Vendar to še vedno zaostaja za povprečjem EU (10,59 %) in državami v raziskavi GEM (13,18 %). Razmerje med zgodnjimi in uveljavljenimi podjetniki ostaja šibko, kar pomeni, da številna nova podjetja ne preživijo v stabilni fazi poslovanja.
Velik izziv za slovensko podjetništvo ostaja strah pred neuspehom, ki omejuje realizacijo poslovnih idej. Kljub temu, da 56 odstotkov odraslih zaznava poslovne priložnosti v okolju, jih skoraj polovica zavrača ukrepanje zaradi strahu pred neuspehom, kar Slovenijo uvršča med države z najvišjo stopnjo tovrstne zadržanosti v Evropi.
Eden izmed razlogov za to so sistemske pomanjkljivosti: obsežna birokracija, nepredvidljiva zakonodaja, omejen dostop do financiranja in nezadostna povezanost med znanstvenim okoljem in gospodarstvom. Po indeksu nacionalnega podjetniškega konteksta se Slovenija z oceno 4,1 uvršča pod evropsko povprečje.
Kljub težavam so slovenski podjetniki visoko internacionalizirani – skoraj polovica jih ustvarja prihodke tudi na tujih trgih, kar je občutno nad evropskim povprečjem. To potrjuje potrebo po širitvi zaradi majhnega domačega trga in kaže na potencialno konkurenčnost slovenskih podjetij na globalni ravni.
Raziskava GEM ponuja celosten vpogled v podjetniško dogajanje in dinamiko ter spodbuja razpravo o tem, kako s strateškimi ukrepi pospešiti podjetniški razvoj. Ob tem poudarja nujnost sistemskih sprememb, ki bodo mladim podjetjem omogočile preboj, preživetje in rast, ter poziva k hitrejšemu prenosu znanja, boljšemu dostopu do kapitala in večji odprtosti za nove tehnologije.
GEM ostaja edina raziskava, ki spremlja podjetništvo skozi prizmo posameznika in njegovih odločitev v različnih fazah poslovne poti. Slovenija se raziskavi pridružuje že od leta 2002, njeni izsledki pa so pomembno orodje za razumevanje nacionalnega podjetniškega okolja.